Waarom kiezen voor payroll?
Een goede werkgever zijn klinkt misschien gemakkelijk, maar dat kan nog wel eens flink tegenvallen. Door de continu veranderende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsrecht, is het voor organisaties vaak lastig om up-to-date te blijven en hier tijdig op in te springen. Bovendien komen er een hoop administratieve taken kijken bij het werkgeverschap en zijn er diverse bedrijven waar u contact mee dient te onderhouden. Denk bijvoorbeeld aan uw accountant, uw verzekeraar, uw verzuimbegeleider, de Arbodienst en de Belastingdienst.
Kiest u voor payroll, dan krijgt u voor al deze zaken één contactpersoon en één inkoopfactuur. Dit maakt het werkgeverschap een stuk gemakkelijker. U blijft zelf verantwoordelijk voor de personeelsplanning en de regels op de werkvloer. Zo behoudt u de dagelijkse regie.

Taken van een payrollorganisatie
Zie een payrollbedrijf als een verlengstuk van uw HR-afdeling. Het enige grote verschil is dat zij geen fysieke werkplek op uw kantoor innemen. De volgende zaken pakt een payrollbedrijf onder andere op:

  • Opstellen van juridisch correcte arbeidsovereenkomsten
  • Controle identiteitsbewijs bij indiensttreding
  • Signalering en afhandeling van contractverlengingen
  • De volledige salarisadministratie: berekeningen, uitbetaling salarissen, opstellen loonstroken en jaaropgaven, verlofregistratie
  • Afhandeling uitdienstmeldingen
  • Verzuimbegeleiding
  • Bijhouden van wet- en regelgeving
  • Vraagbaak voor allerlei juridische vraagstukken, alsmede HR- en CAO-gerelateerde zaken